اصطلاح درآمد و فرود در موسیقی ایرانی چیست؟
درآمد؛
در انتها لازم به توضیح است گوشه هایی مانند درآمد که نقش شناسایی و ابتدایی و گوشه ی فرود که نقش پایانی دارد در همه ی دستگاهها وجود دارد ولی در هر دستگاهی طبق گام و فرمول همان دستگاه اجرا میشود.
اینک می شنویم درآمد دستگاه همایون
یار درآمد ز در بخت برآمد ز خواب ساقی مجلس بده جام لبالب شراب (سعدی)
(در سی دی صوتی آلبوم شنونده پارسی گوشه درآمد توسط آقای محسن جعفری همراه با تار آقای سروش نبوی بصورت ساز و آواز اجرا می گردد)
فرود؛
معمولاً پس از اجرای درآمد، چند بیتی در گوشه های مختلف اجراشده و در انتها فرودی به همان زمینه ی ابتدایی انجام می پذیرد.
مثلاً در دستگاه همایون بعد از درآمد اجرای گوشه های چکاوک، بیداد و بیات راجع مرسوم می باشد، پس از فراز و نشیب های پیاپی و اجرای گوشه های مختلف، فرود به همایون، پایان بخش آواز است.
رواق منظر چشم من آشیانه ی توست کرم نما و فرود آ که خانه خانه ی توست (حافظ)
(در سی دی صوتی آلبوم شنونده پارسی گوشه فرود توسط آقای نوید مقدس همراه با تار جناب آقای سروش نبوی بصورت ساز و آواز اجرا می گردد)
بنابراین گوشه ی درآمد و فرود در همه دستگاهها بانام و موقعیت مشابه ولی باحالت و کیفیت کاملاً متفاوت از دیگر دستگاهها اجرا می شود.
برای اطلاعات بیشتر از اصطلاحات موسیقی ایرانی نظیر دستگاه آواز گوشه و غیره به نوشته های دیگر همین سایت رجوع نمایید.
این متن برگرفته از کتاب شنونده پارسی اثر جلیل سجاد است.
این کتاب همراه با آلبوم صوتی حاوی 6 عدد سی دی موسیقی عرضه می گردد و به روشی ساده و نوین دستگاه های موسیقی ایرانی را به شما می آموزد.
خرید آلبوم شنونده پارسی از وب سایت رسمی جلیل سجاد www.jalilsajad.com