مجله موسیقی

مصاحبه خبرگزاری ایسنا با جلیل سجاد

مصاحبه خبرگزاری ایسنا با جلیل سجاد در مراسم رونمایی آلبوم شنونده پارسی ، اصفهان (مرداد 1396) هنرسرای خورشید

 

به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه اصفهان:

موسیقی سنتی ایرانی یکی از زیباترین و پرطرفدارترین موسیقی‌های اصیل در بین موسیقی‌های ملل مختلف است،

این موسیقی علاوه بر اینکه در بین مردم ملل مختلف شهره بوده، در ایران دارای قداستی است که آن را به‌عنوان میراث ملی کشور مطرح می‌کند.

مجموعه آلبوم صوتی و کتاب شنونده پارسی گامی است در جهت آشنایی شنوندگان موسیقی ایرانی با مفاهیم این موسیقی به زبانی ساده که به همت گروهی از موسیقی‌دانان اصفهان به سرپرستی جلیل سجاد تولید شده است.

این آلبوم که با همکاری شاگردان استاد آواز مکتب اصفهان علی‌اصغر شاهزیدی به ثمر رسید، با حضور علاقه‌مندان به موسیقی و همکاری دفتر تخصصی موسیقی اصفهان رونمایی شد.

باید سپاسگزار مردم بود:

علی‌اصغر شاهزیدی، استاد آواز مکتب اصفهان این حرکت را ارزشمند دانست و گفت: در موسیقی قبل از هر چیز باید از مردمی تشکر کرد که آن را حمایت می‌کنند، آنان صاحبان اصلی موسیقی هستند.

وی با اشاره به تلاش‌های بسیار برای مجموعه «شنونده پارسی» اظهار کرد: عده زیادی دست در دست هم دادند تا این اثر آماده شود، اما نباید فراموش کرد که خستگی تأثیر زیادی بر کیفیت اجرای زنده دارد، استاد تاج تأکید می‌کرد از یک روز قبل از کنسرت خواننده نباید حتی حرف بزند چه برسد به آنکه استرس داشته باشد.

شاهزیدی از تلاش شاگردانش تجلیل کرد و ادامه داد: شاگردان من دوستانم هستند و با اکثر آن‌ها هم سن هستم. آنان در سطح بسیار بالایی از دانش موسیقی قرار دارند اما به‌شدت از حواشی دور هستند و کمتر شناخته شده‌اند، اگر روزی به روی صحنه بیایند، مردم را شگفت زده می‌کنند.

 

مجموعه‌ای از ردیف‌های آوازی کشور:

محمدرضا مصدقی، از چهره‌هایی به شمار می‌رود که بسیار برای به ثمر رسیدن شنونده پارسی تلاش کرده است.

او دکترای خاک‌شناسی دارد و استاد دانشگاه صنعتی بوده که به‌عنوان پژوهشگر موسیقی مکتب آواز اصفهان گام‌های مؤثری برداشته است.

مصدقی در مورد مجموعه شنونده پارسی گفت: ردیف‌های موسیقی مکاتب مختلف در این اثر گنجانده شده و تعصبی در انتخاب ردیف‌ها وجود نداشته است.

هر مقدار درزمینه ردیف‌های موسیقی کار شود، ارزشمند است و آیندگان قدردان این مجموعه‌ها خواهند بود.

وی در مورد مزیت‌های این مجموعه اظهار کرد: اولین مزیت این اثر یک دست بودن آن است و دلیل آن استفاده همه هنرمندان از مکتب درس استاد شاهزیدی است.

در مکتب آوازی اصفهان دقت زیادی بر شعر و ادای صحیح کلمات و عروض‌ها وجود دارد که سبب شیوایی کلام اثر شنونده پارسی می‌شود.

مصدقی ادامه داد: از دیگر برتری‌های این مجموعه استفاده از مایه و جنس صدای مناسب هر دستگاه و گوشه بوده و توجه آگاهانه به گام خواننده اثر را جذاب کرده است.

موسیقی باید در عین حفظ اصالت به‌روز باشد و این امر با تعدد گوشه‌ها مسیر شده است.

 

موسیقی ایرانی طرفداران زیادی دارد:

جلیل سجاد، مدیر پروژه مجموعه شنونده پارسی آخرین سخنران این برنامه بود.

وی با بیان این موضوع که مردم ایران به موسیقی سنتی علاقه‌مند هستند، گفت: افراد زیادی خواهان دانستن اصول موسیقی کشور خود هستند، حتی افرادی که تنها شنونده آثار موسیقی هستند دوست دارند تا با دستگاه‌ها آشنا شوند اما این امر در حال حاضر باوجود منابع بسیار عالی میسر نیست زیرا این منابع برای نوازندگان و خوانندگان حرفه‌ای نگارش شده‌اند.

وی در مورد دید غالب بر کتاب و آلبوم صوتی شنونده پارسی اظهار کرد: در این اثر سعی شده تا مفاهیم موسیقی برای شنوندگان موسیقی با زبانی ساده بیان شود و به همین جهت اسم این مجموعه «لذت آشنایی با دستگاه‌ها و موسیقی ایرانی برای شنونده» بوده و همه می‌توانند از آن بهره ببرند.

جلیل سجاد در مورد شیوه نوازندگی در این اثر گفت: در ابتدا تنها یک پیانو ما را همراهی می‌کرد و سپس تار و سه تار افزوده شد تا آنجا که درنهایت 18 نوازنده در این برنامه همکاری کردند.

در تولید هیچ حامی مالی نداشتیم و تأمین همه هزینه‌ها شخصی بود که مشکلات زیادی را به وجود آورد که تلاش گروه آن‌ها را پشت سر گذاشت.

 

در این برنامه شنیدن بخش‌هایی از مجموعه شنونده پارسی دل‌چسب بود:

سروش نبوی با نواختن تار، محسن سهرابی با پیانو، عاقلیان با تنبک هنرنمایی کردند.
اولین خواننده این شب به یادماندنی نوید مقدس بود در گوشه بیداد به نغمه‌سرایی پرداخت.
مصطفی عابدی با صدای خود گوشه لیلی و مجنون در دستگاه همایون را معرفی کرد
و پس از رِنگ بی‌کلام و چهارمضراب، ابوعطا توسط حمید رضا خدادادی و دشتی توسط ابوالفضل ریاحی به گوش رسید و جلیل سجاد در دستگاه نوا به اجرا زنده شب پایان داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *