مجله موسیقی

چگونه کودکان را با موسیقی آشتی دهیم؟

چگونه کودکان را با موسیقی آشتی دهیم؟
! با وجود همه نوع امکانات همانند معلم خوب، مکان های آموزشی فراوان، سازهای لوکس، کتاب های متنوع و… بخصوص در خانواده های متمول که در پایتخت ها و شهرهای بزرگ کم نیستند کودکان به اندازه کافی تمرین نمی کنند و با این همه نعمت و کثرت که در اختیار دارند در نهایت موفقیتی در زمینه موسیقی حاصل نمی کنند. یک مربی موسیقی همواره از والدین می شنود که فرزندان در منزل علاقه ای به تمرین موسیقی ندارند و روزانه ۱۰ یا ۱۵ دقیقه آن هم به اجبار پدران و مادران به طرف ساز خود می روند. چطور می توان این فرزندان را به تمرین موسیقی وا داشت؟ در این مقاله به اختصار به بازگشایی این مشکل خواهیم پرداخت. ● موسیقی تفننی راه به جایی نمی برد کودکی که امکان فراگیری موسیقی را دارد، بسیار خوش اقبال است و این موهبت زمانی به کمال خود می رسد که از یک معلم خوب و یک خانواده جدی و پیگیر نیز بهره مند باشد، زیرا موسیقی والا و اصیل، کودک را از همان دوران کودکی با اخلاق، منظم و منضبط رشد می دهد، قدرت حافظه و تمرکز و دقت او را بیشتر می کند و موجب شادی و نشاط او می شود. اگر به موسیقی نگاهی پاک داشته باشیم و تحقیق و مطالعه کنیم، درمی یابیم که چه انسان های شریف و بزرگی به این حرفه پرداخته اند و چه آثار گرانقدر و وزین از خود بر جای گذاشته اند و متوجه می شویم که این هنر چطور می تواند باعث اعتلای روحی و شخصیتی انسان شود. بسیاری از معلمین نهایت تلاش خود را می کنند تا از جدید ترین و بهترین روش های آموزشی برای تربیت هنرجوی خود بهره گیرند، به مطالعه و تحقیق روی می آورند و با حوصله و پشتکار و با خلوص نیت به تربیت شاگرد خود می پردازند، اما گاه فراموش می کنند که روش تمرین را به هنرجو بیاموزند و این مورد بخصوص در مورد کودکان اجتناب ناپذیر است. خوب درس دادن، تأکید برای تمرین، استفاده مفید از زمان کلاس، عشق به هنر و تعلیم هنر، وجدان کاری، همه این موارد به جای خود اما فراموش نکنیم کودک هنگامی که به منزل می رود برای تمرین فقط سراسر قطعه را می نوازد و خود را خسته می کند و در پایان هم نتیجه لازم را نمی گیرد و این مسئله باعث خستگی و کسالت او می شود و تمام اشتیاق او به تمرین از بین می رود. هر معلم می تواند با توجه به نوع ساز و نوع قطعه برنامه ای مشخص برای تمرین به کودک ارائه دهد. به عنوان مثال برای ساز پیانو اگر کودک قرار است سوناتین فا ماژور از بتهوون در کتاب کلاسیک فوریت را بنوازد، معلم قطعه را به شش قسمت تقسیم می کند تا در هر روز ۱۰ یا ۱۲ میزان را تمرین کند و ابتدا یک دستی بنوازد، در حالی که برای یافتن ریتم قطعه بلند می شمارد. در غیر این صورت، هنرجو هر روز از ابتدا تا انتها می نوازد خود را خسته می کند، قسمت های اول قطعه را یاد می گیرد و بقیه را تا چندین جلسه نمی تواند بنوازد. این یک نمونه بود. ارائه روش تمرین می تواند بسیار متنوع و خلاقانه باشد. علاوه بر این معلم باید دائماً با والدین در ارتباط باشد و وظایف آنها را یاد آوری نماید. همچنین معلم باید شناخت کافی از روحیه شاگرد خود داشته و در میان انبوه قطعات آنهایی را انتخاب کند که برای هنرجو جذاب تر است. البته باید اذعان کرد که قطعات مورد علاقه کودکان اغلب برای اجرا به تکنیکی پیشرفته و خارج از توانایی آنان نیاز دارد. از موارد دیگر که در آخر می توان نام برد انتخاب صحیح ساز است که انگیزه را برای تمرین بیشتر می کند. اگر کودک نمی تواند سازی را انتخاب کند پدر و مادر ساز مورد علاقه خود را برای او انتخاب کنند چون در این صورت صدای آن ساز بیشتر به مذاق والدین خوش خواهد آمد و فرزندان را از اعماق دل و با اشتیاق واقعی تشویق می کنند. بدیهی است که این انتخاب با مشورت کودک و بدون تحکم یا اجباری صورت گیرد. تشویق دائمی کودک و در کانون توجه قرار دادن او از وظایف مهم خانواده است. بردن کودک به کنسرت های خوب و قوی و تهیه آثار صوتی و تصویری ارزشمند و هنری، کوک کردن به موقع ساز و کارهایی از این قبیل از دیگر مسئولیت های خانواده است که انگیزه کودک را افزایش می دهد زیرا کودکان درمی یابند که والدین آنها برای موسیقی ارزش قائل می شوند و در نتیجه آنها نیز برای ساز خویش ارزش قائل خواهند شد. با توجه با آنچه گفته شد درمی یابیم که تمرین نکردن کودک یا نوجوانان می تواند دلایل مختلف و گوناگونی داشته، دلایلی که کودک را تبرئه می کند و تقصیر اصلی را به شرایط تحمیل شده بر او می اندازد و به همین دلیل معلم و خانواده باید با او مدارا کند و با همکاری یکدیگر تا حد امکان زمینه را برای تمرین او فراهم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *